Bu da geçer Ya Hu

2007 kış olabilir, tam hatırlamıyorum. O dönem Zebra’da çalışan arkadaşım Mehmet (Gözetlik), yeni işe başlayan sanat yönetmeninin kutlama mahiyetindeki ev partisine benim de katılmamı istemişti. Tanımadığım birinin evine davetlinin davetlisi olarak gitmeyi tercih etmesem de ısrarı karşısında pes ettim. Böylece o akşam ev sahibi Gökhan'la tanışmış oldum...

Gökhan'ın mütevazi evinde dikkatimi ilk çeken şey, salonun duvarına boydan boya yazılmış, Arapça bir yazı oldu. Tabi anlamından önce bu geometrik tipografinin, evin dekorasyonuna bu kadar hakim kılınması beni etkilemişti. Karşısında insanı küçücük hissettiren devasa boyutta bir leke. Maalesef elimde bir fotoğrafı yok. (Daha sonra taşındığım Bebek'te, evin bir duvara boyadık.) Tıpkı Edirne Eski Camii'nin duvarlarını süsleyen devasa tasarlanmış hat yazılar gibi olduğunu söylemem yeterli sanırım.

Edirne Eski Camii

Duvarda, kökü Bizans’a dayanan "k'afto ta perasi" yani "bu da geçer" olan ve fakat Osmanlı döneminde sonuna "Ya Allah" anlamına gelen "Ya Hû" eklenerek son halini alan "bu da geçer Ya Hû" yazıyordu. Sorana açıkladığım gibi yazacağım; başına kötü bir şey gelirse üzülme geçer, iyi bir şey gelirse de şımarma o da geçer.

Bu da geçer Ya Hu - İsmail Hakkı Altunbezer
Gökhan rica üzerine salon duvarındaki "Bu da geçer Ya Hu" yazısını yollamıştı.
Duvar uygulamamızın hazırlık ve boyama aşaması
ve final...

Araya küçük bir anekdot sıkıştırmakta fayda var. 2005 yılında, 2. İstanbul Yaya Sergileri kapsamında "bu da geçer ya hû" Karaköy'deki bir bina giydirilerek sergilenmiş; fakat kısa bir süre sonra halk tarafından dini propaganda yapılıyor zannıyla indirtilmiş. Bilmediğimiz şey bizi korkutur, boşuna dememişler.

O ev partisine gittiğim aynı yılın yaz aylarında da kansere yakalandım. Teşhisle birlikte hızla hareket etmek en büyük şansımdı. Zaten erken teşhis tedavinin yarısı demek. Diğer yarısı doktorun sözünden çıkmamak, biraz kemo ama çokça da moralden oluşuyor. İşte "bu de geçer ya hû" sözü bu moralin çimentosu oldu benim için. Daha sonra da hayatımın en anlamlı mottosu... Hatta yıllarca kötü bir şey olduğuna inandırılmış biri olarak 40'ımda dövme olarak bile yaptırdım. Dertlenen arkadaşlarıma "bu da geçer" fısıldadım. Bilmeyenlerle hikâyesini paylaştım. Dövmeme bakıp sorana anlattım.

Yıllar yıllar sonra dövmesini yaptırmak için bulduğum en anlamlı şey...

Gökhan'ın salon duvarında görüp beğendiğim bu kûfi yorumunun sahibi kim bilmiyorum ne yazık ki. Sanıyorum artık çok da önemli değil. Hayata bakışımı değiştiren her şeyle birlikte son 5 senedir yanımda. Bazen unutturuyor kendini ama olsun bilen dostlar hatırlatıyor bu sefer. Siz de bilin istedim...

Yorumlar

  1. Anlamını o kadar beğendim ki, dövme yaptırmam diyen ben bile niyetlendim. Şimdiye kadar gördüklerimin içinde en anlamlısı sanırım.

    YanıtlaSil
  2. Sizce bir şablon varmı hayata ve ölüme ve yaşama dair. Sizin şablon benimkinin aynısı da?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ölüm ve yaşama dair bir şablon var mı hiç düşünmemiştim. öyle bir şablonu olsa olsa insan kafasında yaratıyordur. oysa hayat farklı bir mantıkta ilerliyor galiba. su gibi... biz de akıp gidiyoruz işte bu hayattan.

      Sil
  3. sürekli merak etmiştim. ama sadece görsel üzerinden fikir yürüterek bu merakımı geçiştirmiştim.çok anlamlı...anlamındaki derinliği bir kenera bırakırsak çizimdeki soyutlamayı mükemmel buluyorum. her baktığımda... paylaştığınız için teşekkürler.

    YanıtlaSil
  4. Selamlar.İsmail Hakkı Altunbezer'in ta'lik yazısının fotoğrafına nerden ulaştınız acaba?Ödevim için önemli bir durum olduğundan soruyorum.Cevaplarsanız çok mutlu olurum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. merhabalar. hikayede anlattığım üzere kufi versiyonuyla bir duvar uygulamasıyla tanışmıştım. Yazıda resmini kullandığım İ.H. Altunbezer'e ait hattı ise google'da buldum. Hatta Karaköy'de bina üzerinde sergilendiği resme de ulaşmanız mümkün fakat oldukça küçük.

      Sil
  5. Merhaba, bu guzel paylasim
    Icin cok tesekkurler, gorunce cok mutlu oldum, cunku benim sol bilegimdeki dovmem ve sizin dovmeniz kardes :-) ben de gecirdigim pek cok aci ve mutluluktan! ( iki ameliyat ve bulutlarin ustune cikacak kadar yasanan sevinc ) sonra bilegime " This too shall pass" yazdirmistim. Anlami : http://en.m.wikipedia.org/wiki/This_too_shall_pass
    Uzun suredir diger bilegime de kardesi " Bu da gecer ya hu" yu yazdirmak istiyorum ve arastirma halindeyim. Bugun buldum! Sayenizde ama sorunum nerede yaptiracagim? Onereceginiz bir dovmeci var mi?
    Onemli not : Ben uzun yillar Karakoy'de calistim, ve Bianel icin Kat otoparkina " Bu da gecer ya hu" yu yerlestirdikleri gunu dun gibi hatirliyorum, her sabah O'nun onunden gecip ise gitmek saniyorum beni " This too shall pass" a yaklastirdi. Keske tekrar bir yerde karsima ciksa diye dusundum ve bilegime yazdirdim :-)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. merhabalar,
      benim hayatımda da çok önemli olan bu sözü dövme yaptırmam 40 yaşıma denk geldi. yıllarca tukaka gösterildiğinden karar vermekte zorlandım. ilk dövmem olacaktı (hala tektir) ve sizin gibi ben de iyi bir dövmeci arayışına girdim. o dönem evimin neredeyse dibinde, galata'da tanıştığım çınar (ki sanıyorum artık nişantaşı'nda) bu dövmeyi hem beni hem de kız arkadaşımın koluna çalıştı. tanıdığım tek dövmeci olduğundan önerilerde bulunmam çok zor. ama temiz ve titiz çalıştığını söyleyebilirim. ben çok memnun kaldım.

      https://www.facebook.com/cinarartstattoo

      Sil
  6. Görsele ihtiyacı olanlar için, hem JPG, PSD ve Custom Shapes olarak paylaşmak istedim.

    http://baris.im/public/download/freebies/bdgyh.zip

    YanıtlaSil
  7. Merhaba bu görselin şablonuna nasıl ulaşırım?
    Salonumda 2.85X1.35 ebadında bir duvar var ve bu görseli uygulamak istiyorum.

    Değerli yardımlarınız için şimdiden teşekkür ederim

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Ege kralı…

Bodrum’da 1 yılın ardından